Aktywny Trening Komunikacji z dzieckiem
(oparty na metodzie Wideotreningu Komunikacji)
Będąc rodzicem często zastanawiamy się nad postępowaniem wobec swoich dzieci. Mamy dużo wątpliwości, często oceniamy się i poddajemy się ocenie innych, szczególnie specjalistów, mając nadzieję, że powiedzą nam co robimy dobrze a co źle, abyśmy mogli lepiej wypełniać swą rolę. Mamy także tendencję do skupiania się na tym co nam nie wychodzi, a rzadko cieszymy się z sukcesów rodzicielskich.
Praca metodą Aktywnego Treningu Komunikacji z dzieckiem nie polega na ocenianiu i wytykaniu błędów. W zamian za to rodzice mogą dostać konkretne wskazówki do działania, dowiedzieć się, co z tego, co już robią służy poprawie kontaktu z dzieckiem i jakie obszary warto rozwinąć. Metodę tę stosuje się niezależnie od etapu rozwojowego dziecka (od noworodka do nastolatka).
Dzięki treningowi będą mogli:
- poprawić relację z dzieckiem,
- lepiej się poznać i rozumieć,
- uważnie obserwować swoje reakcje w stosunku do dziecka i reakcje dziecka w stosunku do siebie,
- skuteczniej i czytelniej dla dziecka komunikować się,
- lepiej rozumieć zachowania dziecka oraz z czego one wynikają,
- zauważać i adekwatnie odczytywać sygnały/komunikaty wysyłane przez dziecko – zarówno te werbalne jak i niewerbalne,
- nauczyć się reagować na potrzeby dziecka,
- poprawić wzajemną współpracę,
- zmniejszyć liczbę niepożądanych zachowań dziecka a zwiększyć ilość zachowań akceptowanych,
- poczuć większą przyjemność ze wspólnego spędzania czasu,
- poczuć się pewniej w roli rodzica, a dziecku dawać większe poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności,
- zobaczyć własne umiejętności, kompetencje i zasoby.
Praca metodą Aktywnego Treningu Komunikacji z dzieckiem oparta jest na analizie nagrań wideo sporządzanych podczas codziennych sytuacji/swobodnych aktywności rodzica/rodziców z dzieckiem/dziećmi. Nagrania sporządzane są przez rodziców lub przez trenera.
Pierwsze spotkanie
Celem pierwszego spotkania jest nazwanie trudności z jakimi boryka się rodzic/rodzice. Następnie wspólnie omawiana jest strategia pracy metodą Aktywnego Treningu Komunikacji z dzieckiem oraz zasady sporządzania i omawiania nagrań. Możliwe do wyboru dla rodzica są opcje:
- rodzic sam dostarcza sporządzone przez siebie nagrania z domu - spotkania w ośrodku służą wtedy omówieniu konkretnych (wybranych przez trenera) fragmentów ilustrujących pozytywne, służące poprawie komunikacji reakcje rodzica i dziecka, oraz daniu wskazówek do dalszego działania;
- trener sporządza nagrania rodziny w ich naturalnym otoczeniu np. w domu – rodzice umawiają się z trenerem na dogodny termin sporządzenia nagrań, następnie po każdym nagraniu umawiane jest spotkanie-oówienie na którym analizowane są konkretne (wybrane przez trenera) fragmenty ilustrujące pozytywne, służące poprawie komunikacji reakcje rodzica i dziecka, oraz udzielane są wskazówki do dalszego działania (spotkanie-omówienie możliwe jest zarówno w domu jak i w Ośrodku MaterPater);
- nagrania relacji rodzic-dziecko sporządzane są w Ośrodku MaterPater – rodzic z dzieckiem nagrywany jest podczas zabawy a na kolejnym umówionym spotkaniu omawiane są konkretne (wybrane przez trenera) fragmenty ilustrujące pozytywne, służące poprawie komunikacji reakcje rodzica i dziecka, oraz udzielane są wskazówki do dalszego działania; wtedy też sporządzane jest kolejne nagranie potrzebne do następnego omówienia.
Spotkania-omówienia także są nagrywane i służą wspólnym analizom.
Aktywny Trening Komunikacji powinien obejmować omówienie min. 3 nagrań, max. 10.
Aktywnym Treningiem Komunikacji w naszym Ośrodku pracuje: Marlena Trąbińska - Haduch.